Jトラストグループは、国内外で金融サービス事業、投資事業を展開し、成長を続けている。現在、海外事業の主な市場は韓国と東南アジアだ。グループを率いる藤澤信義社長は、投資対象の目利き役として、自らシンガポールに常駐する。その藤澤社長に、海外事業の実績、戦略、展望などを聞いた。

──2011年に韓国で行った消費者ローン会社のM&Aから、Jトラストの海外進出が始まりました。

【藤澤】はい。海外進出は、国内市場よりも大きな成長の伸びしろを求めての戦略です。ただ韓国の消費者ローン会社は、すでに売却しました。現在、当社の韓国事業の主力は個人顧客が中心の貯蓄銀行です。ちょうど当社が進出する少し前から現地で貯蓄銀行の破たんが相次ぎ、その一つの資産を承継するタイミングで2012年に銀行を立ち上げました。それがJT親愛貯蓄銀行です。また2015年にはスタンダードチャータード銀行の韓国子会社をM&Aし、JT貯蓄銀行とJTキャピタルに生まれ変わっています。

──韓国でも、日本での事業ノウハウが生かされていることと思います。

【藤澤】当社は日本でさまざまなローン事業を経験し、与信審査にノウハウの蓄積があるうえ、破たんした金融企業を再生させ、地域に根を下ろしたサービスで収益体質をつくるのも得意とするところです。韓国の景気悪化を懸念する声はあっても、貸し倒れは与信基準と途上与信でコントロールできると考えています。韓国事業の一つのマイルストーンは営業利益100億円。あと2年程度での達成が目標です。

タイの日系企業と組みインドネシアで新事業

──2013年には東南アジアでの事業も開始しました。

【藤澤】シンガポールにJトラストアジア(JTA)を設立し、私自身が現地での情報収集と迅速な意思決定にあたっています。最初は東南アジアでのノンバンク事業を狙っていましたが、2014年にインドネシア預金保険機構から公開入札への参加要請を受け、破たんした銀行を当社が落札しました。それが現在のJトラストインドネシア銀行で、順調に活動しています。

──今年は、JTAが新たな投資案件を手がけ、Jトラストインドネシア銀行も参画することになりました。

【藤澤】はい。タイ上場の日系企業、グループリース社(GL社)の戦略的パートナーとしてJTAが共同出資し、PT Group Lease Finance Indonesia(GLFI)を設立しました。GLFIはリース、割賦販売、消費者ローンなどの認可を受け、まず農機具の割賦販売をスタート。今後、太陽光発電パネルや白物家電なども取り扱う予定です。Jトラストインドネシア銀行は、その資金を融資する形で加わっています。

GLFIのサービスを現地の皆さんが利用してくだされば、農家は日本製のトラクターなどを導入して生産性を高められ、電気が通っていないエリアの方々は太陽光発電で家電製品を使えるようになるわけです。

──GL社とのパートナーシップ締結を決断した理由は?

【藤澤】GL社は、タイ王国を中心に主にオートバイの販売金融事業を行ってきた会社です。近年、カンボジアやラオスにも進出し、携帯電話と簡易な営業拠点を使った独自のデジタルファイナンスにより事業を拡げています。その与信審査のあり方や、根本的な考え方に、私自身共感することができました。それにGL社のCEOである此下益司氏は「アリババの創業者、ジャック・マー氏(中国)には負けない」と意欲にあふれた人物で、これまでの東南アジアでの実績を見ても、共に事業を大きくできると思ったのです。

GLFI設立に先立って2015年5月には私が即断し、GL社の転換社債3000万米ドルをJTAで引き受け、同年末に株式転換しました。現在の株価が引き受け価格の数倍に上ることから、相当な額になっています。さらに、今年5月にも同じく1億3000万米ドルを引き受け、潜在株式を含めると、GL社株式の約13%になります。

経済の根幹を成す銀行業
消費者に対し垣根を低く

──海外事業を成功させるために重視していることを聞かせてください。

【藤澤】日本でのノウハウは最大限に活用する。ただし、すべての日本基準が海外で通用するわけではない。それを忘れないことが大切です。韓国では首尾よくいきましたが、Jトラストインドネシア銀行は当初、破たんした銀行だったため、現地のスタッフに日本のノウハウを徹底させられない事態も発生しました。そのためマインドセットを変えて事業再生にあたりました。その後軌道修正はできており、買収から4~5年目には数十億円規模の営業利益を上げたいと考えています。銀行の成長ペースとしては驚異的でしょう。

一方、銀行業におけるコンプライアンスや企業倫理については本来、独自の基準ではなく世界基準に則るべきです。その乱れが韓国でもインドネシアでも破たんの原因でしたので、そこは徹底的に是正を図りました。

──海外市場がもつ可能性と、今後のビジョンを聞かせてください。

【藤澤】東南アジアには、まだまだ成長力があります。なかでもインドネシアは人口規模や国民の平均年齢の若さからも有望な成長国です。同国を筆頭に、ASEANでの事業運営のコツはつかんできており、今後も多様な金融事業の投入が考えられます。

また銀行業は、経済の根幹を成す事業です。既成概念にとらわれず消費者に対して垣根を低くし、GLFIの割賦のように他の銀行ではおよそ例のないサービスも提供していく考えです。

地域経済の発展なくして当社の事業は成り立たず、同時に私たちも収益を確保しなければ社会貢献ができません。各国が経済成長していくステージに合わせ、次々に新事業を積極展開したいと思います。

J Trust’s Unique Approach to Banking Business in Southeast Asia Grows in Partnering with Local Economies.

J Trust Group continues to grow with financial and investment businesses both in Japan and in overseas markets.  Its current main overseas markets are South Korea and Southeast Asia.  Nobuyoshi Fujisawa, J Trust Co. Ltd.’s president heading the group, has based himself in Singapore to sift out best investment opportunities.  We have interviewed Mr. Fujisawa on the company’s achievements to date, strategies, as well as his outlook on J Trust’s overseas businesses.

──J Trust’s overseas venture started from the M&A of a South Korean consumer loan company back in 2011.

Fujisawa: Yes, that’s right.  This was a strategic move as we sought markets that offered a larger growth potential than our domestic Japanese market.  However, we have let go of that consumer loan company already.  The main drivers of our South Korea business now are savings banks whose business center on individual customers.  It was in 2012 South Koreas’ savings banks had already begun to fail, that we started our first bank in South Korea, taking on assets of a bankrupt savings bank.  This is what is currently JT Chinae Savings Bank.  Subsequently in 2015, we acquired the South Korean subsidiaries of Standard Chartered Bank, which have been reborn as JT Savings Bank and JT Capital.

──I am sure you are leveraging your experience and knowledge in Japan to your operations in South Korea.

Fujisawa: J Trust has experienced various loan related businesses in Japan.  We have know-how in credit screening and ability to revive failed financial institutions with strong earning power by building community based businesses.  There may be concerns regarding the possible deterioration of the South Korean economy. However, I believe rigid credit standards and credit monitoring should be able to control irrecoverable debt risks.  The next milestone for our South Korea business is to reach 10 billion Yen in operating revenue, which we target to accomplish in about two years.

Partnering with a Japanese Affiliated Company in Thailand to Create Innovative Businesses in Indonesia.

──And in 2013 you also started operations in Southeast Asia.

Fujisawa: We have established J Trust Asia (JTA) in Singapore and I am working there myself in order to access information in Southeast Asia and to make the fastest and most timely decisions.  In the beginning we were eyeing to go into the non-bank financing business in Southeast Asia.  However, the Indonesia Deposit Insurance Corporation asked us to take part in an open bidding for a failed bank in 2014 which we were able to win.  This is what is now Bank J Trust Indonesia and is currently in stable operation.

──This year JTA has a new investment project in the pipeline in which Bank J Trust Indonesia is taking part.

Fujisawa: Yes.  JTA and Group Lease, a Japanese owned company listed in the Thai stock exchange, have jointly invested as strategic partners to create PT Group Lease Finance Indonesia (GLFI).  GLFI is licensed for leasing, installment sales, consumer loans, etc. and has first started with installment sales of agricultural equipment.  It will be offering same for solar panels and white goods in the future.  Bank J Trust Indonesia’s role is to provide financing for such endeavors.

If the Indonesian people use GLFI’s service, farmers will be able to enhance their productivity by using made-in-Japan tractors and people in non-electrified areas will be able to use electronic appliances by solar power.

──Why did J Trust decide to form a partnership with Group Lease?

Fujisawa: Group Lease is a company that has been engaged in the sales of motorcycles and its financing mainly in Thailand.  They have been moving into the Cambodian and Laotian markets in recent years where they are expanding their business into a unique form of digital financing based in minimal sized and function offices using mobile phones.  I personally share belief in how they regard and carry out credit screening as well as their basic business philosophy.  On top of that, the CEO of Group Lease, Mr. Mitsuji Konoshita, is a man bursting with motivation and saying  that “My rival is Jack Ma (China), the founder of Alibaba”.  Also looking at what he has achieved in Southeast Asia, I felt that I would be able to grow my business with the company.

Back in May 2015, before starting GLFI, I made an immediate decision for JTA to underwrite convertible bonds worth USD 30 million for Group Lease which was converted to stocks at the end of the same year.  The current stock price is many times higher than that when it was underwritten, summing up to a huge total value by now.  Further, 130 million USD worth of convertible bonds were underwritten again this May, and this means our share holdings is approximately 13% of the total Group Lease shares when including issuable shares.

Banking, a Business that Constitutes the Foundation of Economies, Made Accessible to More Consumers.

──What do you most heavily focus on to succeed in your global businesses?

Fujisawa: We maximally capitalize on the know how we have accumulated in Japan.  However,  Japanese standards are not always successfully applied overseas.  This is something we must always keep in mind. Our South Korean business took off smoothly, but not in Indonesia at the beginning of our operation. The Japanese expertize was not fully understood by Indonesian staff as they were working with a bankrupt bank. So in this case, we changed our mindset in carrying out the revival of the bank’s business.  We are now on a good track and are looking at attaining a multi-billion yen size operating revenue within four to five years since the buyout.  This is a surprisingly high pace of growth for a bank.

On the other hand, compliance and morale related rules should follow global standards and shouldn’t be created originally.   We strictly reviewed and changed these rules both in South Korea and Indonesia as they were elements that lead to the failure of the banks.

──What possibilities do you see in overseas markets?  Can you also tell us what you envision into the future?

Fujisawa: Southeast Asia still embraces huge opportunities for growth.  Of the many markets in the area, Indonesia has an especially large potential looking at the size of the population and the low average age.  We are starting to understand what is key to successfully running businesses in Indonesia and in greater ASEAN and feel there should be opportunities to start a variety of finance related businesses in the area.

Banking is a business that constitutes the foundation of economies.  We are determined to think out of the box and make services available to larger groups of consumers.  We will also be rolling out services that no other bank has ever offered, such as the installment payments that GLFI is currently offering.

Our business will grow in response to the development of economies of the area.  At the same time, we should realize sufficient revenue in order to contribute to the local societies.  J Trust will actively move our businesses forward along with the developmental stage of economic growth in each country.